https://blisdigital.com/nieuws/fitc-amsterdam-2018 https://blisdigital.com/en/news/fitc-amsterdam-2018
Nieuws30-03-2018Kim van Olderen & Jan-Paul Koudstaal

FITC Amsterdam 2018

Nieuws

Vorige maand waren we aanwezig bij FITC in Amsterdam, een evenement over de toekomst van innovatie, design en technologie. In dit blog bespreken we de highlights van 4 talks.

Gavin Strange: The Realistic Idealist

Gavin is een senior designer bij Aardman Animations, bekend van o.a. Wallace & Gromit. Maar daarnaast is hij ook designer & regisseur onder de naam JamFactory en heeft hij tijd voor allerlei soorten passieprojecten, van filmmaken tot illustratie en van speelgoedontwerp tot fotografie.

Hij is er trots op een “realistische idealist” of ”idealistische realist” te zijn, waarmee hij aangeeft dat hij altijd op zoek is naar de balans tussen onbeperkt enthousiasme en pragmatisch proces.

In zijn talk geeft hij ook een mooi voorbeeld van hoe hij zijn week indeelt, zodat er nog genoeg tijd is voor creativiteit naast zijn werk en gezin. Gavin was dit jaar ook verantwoordelijk voor de vormgeving van het event en heeft daarbij deze awesome title-animatie gemaakt.

Gavin laat zien hoe je de energie en tijd kan vinden om dingen te creëren die belangrijk voor je zijn. En zijn aanstekelijke passie voor creativiteit werkt erg inspirerend!

Zander Brimijoin & Daniel Scheibel: Creating Joy

Red Paper Heart, een creative agency uit New York, ontwerpt interactieve installaties voor publieke omgevingen met een combinatie van kunst en design. ‘Creating Joy’ is hierbij hun grootste doel en in hun talk vertellen Zander en Daniel waarom dit zo belangrijk is in hun werk en persoonlijke leven.

Ze vertellen dat het creëren van blijdschap een combinatie is van ‘beauty’ en ‘wonder’, dus een hoge esthetische waarde. Een mooi ontwerp (beauty) is plezierig om naar te kijken en geeft een positieve boost aan de ervaring. Verwondering (wonder) bereiken ze onder andere door mensen iets boven verwachting terug te geven, zoals een video-installatie die zich aanpast aan de kleur van de kleding van de bezoeker.

‘Creating joy’ is niet alleen weggelegd voor agencies zoals Red Paper Heart. Het heeft ook veel raakvlakken met het ontwerpen en ontwikkelen van webapplicaties en websites. Het creëren van een plezierige beleving is namelijk ook een belangrijk doel van UX design.

Een belangrijk onderdeel van het proces van Red Paper Heart is continu experimenteren en testen. Zij bouwen prototypesets in hun studio en testen ze met collega’s of proefpersonen. Het finetunen van een project gebeurt in een live-setting, want er kunnen altijd onbekende kleine problemen voorkomen die de ‘experience of joy’ kunnen beïnvloeden.

Alex Cornell: Alone in My Mind

Alex Cornell is een designer, auteur en muzikant uit San Francisco. Hij is de lead product designer voor Facebook Live, waar hij verantwoordelijk is voor de UX & het interface design. Voordat hij bij Facebook ging werken heeft Alex UberConference en Moonbase opgericht en gewerkt voor ISO50 / Tycho.

Een creatieve geest kan een turbulente plek zijn. Een onvoorspelbare plek. Soms wonderlijk, maar meestal is het een mix van vage neurosen en halfbakken hypothesen. Alex vertelt in zijn talk over wat er gebeurt als een idee zich uitspreekt over deze inwendige golven. We zien de levenscyclus van een idee: van de eerste onoverwinnelijke conceptie tot en met de onvermijdelijke ondergang door toedoen van reden en tijd.

Alex presenteert zijn verhaal door on-stage te praten met zichzelf op het video-scherm achter zich. Deze uitermate scherp getime-de performance zorgt ervoor dat iedereen in de zaal geboeid zit te kijken naar een zeer creatieve portfoliopresentatie met onder meer een drones-on-demand dienst en Tickle, een app waarmee je uit lastige situaties kunt komen.

De talk van Alex is uiteraard het beste live te zien. Lukt dat niet kan je hem ook terug vinden op YouTube.

Krys Blackwood: Calling Voyager, Interface Design for NASA’s Deep Space Network

Het NASA Deep Space Network (DSN) is een communicatienetwerk tussen aarde en verschillende ruimtevoertuigen, zoals de Voyager. Het netwerk bestaat uit gigantische antenneschotels – verspreid over drie locaties op aarde – die communiceren met deze ruimtevoertuigen. Als UX designer hieraan mogen werken voor NASA klinkt voor ons als de ultieme opdracht. Maar het verbeteren van de DSN-applicaties ging volgens Krys Blackwood niet zonder uitdagingen.

Zo zou je denken dat een van de grootste Amerikaanse overheidsinstantie poen zat zou hebben voor perfect en modern ontworpen applicaties. Echter, de applicaties die de medewerkers van DSN gebruiken zijn al meer dan 25 jaar oud en zien eruit als elke designer’s ERGSTE nachtmerrie. 

De oorzaak hiervan is dat deze applicaties stabiel en toekomstbestendig moeten blijven voor de komende 25 tot 50 jaar en dat risico’s zoveel mogelijk vermeden moeten worden. Ook werken de mensen bij DSN al jaren met het oude systeem, hebben ze ontzettend veel specialistische kennis opgebouwd en zijn ze geen fan van veranderingen. Het werk dat ze moeten doen is ontzettend complex en ze moeten snel kunnen handelen.

Maar hoe verbeter je zo’n complexe applicatie? Hoe zorg je ervoor dat deze verbeteringen nog 50 jaar door kunnen? En hoe zorg je ervoor dat de medewerkers, die veel weerstand bieden, meegaan met verandering en hun werk kunnen blijven doen?

Heel veel geduld, onderzoek en hele kleine aanpassingen



Met heel veel geduld, onderzoek en hele kleine aanpassingen is Krys aan de slag gegaan. Om de medewerkers van DSN goed te begrijpen observeerde ze dag en nacht hun werkzaamheden. Ook leerde ze zelf verschillende taken uit te voeren om te ervaren hoe de workflow van de medewerkers in elkaar zat. Iets wat zij ‘experiential research’ noemde.

Tijdens het proces maakte ze verschillende prototypes die ze medewerkers liet testen om te kijken of het de juiste oplossingen waren. Een van haar belangrijkste tips is ‘cultivate ambassadors’: door medewerkers goed te betrekken en ze zelfs te laten ontwerpen, creëerde ze draagvlak voor verandering.

Helaas kon Krys haar resultaten niet laten zien, maar haar positieve aanpak om met grote uitdagingen om te gaan is erg leerzaam geweest.

Kortom, FITC was een tof evenement vol inspiratie. Naast alle nieuwe inzichten werden we vooral weer geconfronteerd met het belang van creativiteit, schoonheid en verwondering in onze dagelijkse bezigheden.

Ga jij volgend jaar ook mee? Blis.digital/vacatures